Vad som är viktigt att tänka på när man blir sambor

Hej! Jag ska flytta ihop med min kille i huset han äger. Han har totalrenoverat huset och håller fortfarande på med den sista renoveringen. Vi har kommit överens om att det är rimligt att jag betalar hälften av alla hushållsavgifter så som vatten, el, sophämtning... samt att jag betalar hälften av räntan. Han sköter amorteringarna på lånet, han ska även betala alla nya renoveringar på huset då dessa gör att huset ökar i värde.

Dock är vi oense om vem som ska betala om något i huset går sönder? Exempelvis om det blir en vattenläcka eller om vitvarorna går sönder. Vad är ert råd här?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så kul att ni har flyttat ihop! Det finns flera saker att tänka på här som senare kan underlätta för er båda två. Då reglerna om äktenskap inte tillämpas i ett samboförhållande kan det vara av vikt för båda sambor att avtala om vad som ska gälla. Det verkar som att ni redan börjat komma in lite på de banorna och det låter förnuftigt. Mitt råd till er är att upprätta ett samboavtal för att få klarhet i exakt vad som gäller, till exempel vad som ska ingå i en bodelning om förhållandet skulle upphöra.

Till din fråga - jag kan inte råda er att göra det ena eller det andra. Ni får sätta er ner och komma överens för vad som ska gälla om till exempel frysen eller tvättmaskinen går sönder. Rent allmänt resonerat torde det vara skäligt att båda delar på kostnaderna då båda har nytta av fastigheten som sådan. Dock är det svårt att säga då många väljer att dela upp det ekonomiska ansvaret på olika sätt. Mitt råd är att ni försöker komma fram till en överenskommelse utefter era egna förhållanden utefter vad som känns rättvist.

Glad påsk!

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare