FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/09/2018

​Vad skulle påföljden tänkas bli för grov rattfylla och grov vårdslöshet i trafik samt smitning?

Hej! Jag bor i Norrköping och för ungefär 8 månader sedan så hade jag rökt hasch, när jag skulle köra där ifrån så kom polisen och en biljakt inleddes där jag försökte köra ifrån polisen, det hela slutade med att jag krockade i en lada. Jag är åtalad för grov rattfylla och grov vårdslöshet i trafik samt smitning. Jag är aldrig straffad tidigare och har ett fast jobb som jag sköter. Vad skulle påföljden tänkas bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du skriver att du är åtalad för grov rattfylla, grov vårdslöshet i trafik och smitning. Dessa är alla brott i trafiken och bestämmelser om sådana brott finns i Trafikbrottslagen (TBL). Regler om hur domstolar ska bedöma i påföljdsfrågan finns däremot framför allt i Brottsbalken (BrB).

Straffen för de brotten du är åtalad för är:
- Grov rattfylla - fängelse från två veckor till högst två år (4 a §).
- Grov vårdslöshet i trafik - fängelse från två veckor till högst två år (1 §).
- Smitning - böter eller fängelse från två veckor till högst sex månader (5 §).

Domstolen dömer från fall till fall, men kan döma dig till högst tre år i fängelse
Jag kan tyvärr inte säga exakt vad påföljden kan tänkas bli för dig, eftersom att domstolen alltid ska döma från fall till fall och ta hänsyn till just dig och din situation. Vad jag dock kan säga är att om du döms för alla tre eller två av brotten ska domstolen döma dig till en gemensam påföljd (BrB 30 kap. 3 §). Straffet kan bli allt från böter till ett par år i fängelse. Med ett gemensamt fängelsestraff för brotten får du däremot inte straffas hårdare än med fängelse i tre år (BrB 26 kap. 2 §). Det är dock mycket ovanligt att domstolen väljer att ge maximalstraffet, hela tre år i fängelse är alltså osannolikt.

Villkorlig dom eller skyddstillsyn kan ersätta fängelse
Precis som för alla brott kan domstolen också välja att döma dig till villkorlig dom eller skyddstillsyn istället för fängelse. Med villkorlig dom får du istället en prövotid på två år under vilken du inte ska begår fler brott för att undvika högre straff (BrB 27 kap. 1 §). Skyddstillsyn innebär att att du får en prövotid på tre år under vilken du ställs under övervakning det första året (BrB 28 kap. 1 §). Båda dessa straff kan du få tillsammans med böter eller samhällstjänst.

Att du aldrig är straffad tidigare är positivt då tidigare brottslighet kan göra att straffet blir högre. Huvudregeln för en ostraffad gärningsperson brukar vara att domstolen ska undvika fängelse om det inte är nödvändigt. Är du ung kan detta också tala för att ditt straff ska bli mildare.

Sammanfattningsvis kan påföljden för dina brott tänkas bli allt från böter till fängelse i högst tre år, alternativt villkorlig dom eller skyddstillsyn. Det är inte sannolikt att påföljden blir fängelse i hela tre år och att du aldrig är straffad tidigare talar för att fängelse bör undvikas och att de andra påföljderna blir aktuella istället. Tyvärr går det inte att veta exakt förrän domstolen beslutat i påföljdsfrågan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma och ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare