FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/05/2018

Vad skulle påföljden bli om jag trimmar min EU moped?

Jag har en EU moped som skall gå i ca 45 km/h vill jag minnas.

Är helt ostraffad tidigare och haft B körkort i dryga 20 år.

Min fråga är den.

Vad skulle påföljden bli om jag trimmar min EU moped något genom att dra ut en sladd så den möjligen skulle kunna kör 60 km/h med mig på? Med i tanke är att jag följer trafikrytmen och framför den inte på farligt sätt eller liknande utan frågan handlar just om att framföra den trimmande mopeden på väg där bilar och MC får köra.

Indraget B körkort, dagsböter etc.?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du trimmar en EU-moped, klass-1 moped för att få den att gå fortare, klassas den om som lätt MC. För att få framföra lätt MC på väg krävs att den är registrerad i vägtrafikregistret (12 § vägtrafiksregisterlagen.).

Därför är det ett brott att framföra den trimmade mopeden på allmän väg. Påföljden är penningböter oberoende av vilket körkort föraren till den trimmade mopeden har eller hur fort fordonet framförts (29 § vägtrafikregisterlagen.).

Eftersom den trimmade mopeden klassas som lätt MC krävs det att föraren har ett körkort för MC eller lätt MC. Om du inte har det och ändå kör den trimmade mopeden begår du brottet olovlig körning. För olovlig körning är påföljden böter upp till fängelse högst sex månader. Fängelsestraff döms ut om föraren tidigare fått sitt körkort återkallat, eller om du kört olovligt vanemässigt bland annat (3 § trafikbrottslagen.).

Om din trimmade moped blir stoppad av polisen kan de ta mopeden i beslag och ta ifrån dig dina delar (27 kap. 1 § rättegångsbalken och 36 kap. 2 § brottsbalken.).

Så för att kort besvara din fråga, om du skulle trimma din moped och senare blir stoppad av polisen kan du få böter eller böter och fängelse samt bli av med dina trimdelar. Det är svårt att säga mer exakt vad påföljden blir eftersom det alltid beslutas utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Det är också viktigt att tänka på att det påverkar eventuella försäkringar negativt att köra trimmat och därmed oregistrerat. Du kan läsa mer på transportstyrelsens hemsida här.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Emma FrostRådgivare