Vad ska tas upp i bouppteckning efter dödsfall och vem kan upprätta bouppteckning?

Min make har avlidit och vi har ett hus 50/50 med ett taxeringsvärde på 8,2 miljoner. Vad ska tas upp som tillgång i bouppteckningen.

Kan jag som ensam dödsbodelägare upprätta bouppteckningen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som ska antecknas som tillgång i bouppteckningen
I bouppteckningen ska den avlidnes tillgångar och skulder antecknas (20 kap. 4 § ÄB). Som tillgångar räknas allting den avlidne ägde vid sin dödsdag. Om den avlidne var gift ska även make/makas tillgångar och skulder tas upp i bouppteckningen. Det är bara make/makas tillgångar och skulder som ska ingå vid en bodelning som ska tas upp. Det innebär att bara giftorättsgods ska antecknas och inte make/makas enskilda egendom (20 kap. 4 § andra stycket).

Vem kan upprätta bouppteckningen?
Den som bäst känner till den avlidnes tillgångar och skulder kallas bouppgivare och ska uppge den avlidnes tillgångar och skulder (20 kap. 6 § ÄB). Den dödsbodelägare som tar hand om egendomen utser två utomstående förrättningsmän som kan intyga att tillgångar och skulder blivit rätt antecknade (20 kap. 2 § ÄB).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare