FrågaAVTALSRÄTTGåva31/12/2018

Vad ska man tänka på vid mottagande av tomt som gåva?

Hej, vi får en bit tomt i gåva ca 24 m2 (endast mark) som ligger kloss i vår befintliga. Vi vill inte "slå ihop" tomterna. Men hur går vi tillväga för att tomten ska skrivas över på oss? Ett gåvobrev är upprättat, men man måste väl skicka in något papper någonstans så det står att vi äger tomt "exempel 1:1" hos berörd myndighet m.m (lantmäteriet?). Något annat vi ska tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du vill veta lite om hur du ska göra för att tomten/fastigheten ska skrivas över till dig.

För det första ska gåvobrevet upprätts enligt formkraven för fastighet. Vilket innebär att gåvobrevet ska vara skriftligt, underskrivet av gåvomottagaren och gåvogivaren. Det ska även framkomma en överlåtelseförklaring, fastigheten ska nämnas och att det rör sig om en gåva (4 kap. 1 § Jordabalken).

Utöver det kan det vara bra att registerna gåvobrevet hos skatteverket. Det som också måste göras är en ändring av lagfarten på tomten så att det är du som står som ägare och inte den gamla ägaren (gåvogivaren). Lagfarten måste ändras 3 månader efter att gåvobrevet upprättades (20 kap. 2 § Jordabalken). Lagfarten ändras hos lantmäteriet.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!
Sofia WedinRådgivare