Vad ska man göra vid en felaktig parkeringsböter?

Pojkvännen parkerade vid en affär i X. Det var extremt dåliga markeringar, och bilen som stod bredvid hade gjort en dubbelparkering , iomd den dåliga märkningen (mer utsuddad) Vilket gjorde att när min pojkvän parkerade blev en automatisk dubbelparkering med. Han har överklagat till bolaget men inte fått svar. Han tog bilder som han kan bevisa hur otydliga markeringarna var. Borde det inte åligga något ansvar på de butiker som använder dessa parkeringar eller markägaren att se till att markeringarna på parkeringar är synliga? Det var dessutom dåligt väder, mulet och även vid bra sikt går de knappt att se markeringarna. Flera bilar fick en bot.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

I din fråga framgår det att du parkerat i anslutningen till en affär. Jag tolkar detta som att det är privat mark upplåten av affären för att deras kunder ska kunna parkera. Eftersom det är privat mark som upplåtits till parkering så blir lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP) tillämplig.

Ansvar för markägaren

Det finns inget uttryckt ansvar för hur parkeringarna ska var utformade eller hur välskötta de ska vara i lagen. Eftersom det inte finns något skrivet om detta i lagen är det svårt att hävda något ansvar hos markägaren för att sköta sina parkeringar bättre.

Överklagan till parkeringsbolaget

Enligt dina omständigheter du lämnat har ni redan överklagat boten till parkeringsbolaget. Detta borde resultera i att ni inte behöver betala avgiften eftersom det framgår att man inte kan se markeringarna för parkeringsrutorna och det vore orimligt att ni skulle betala en avgift för dubbelparkering (10 § LKOP).

Sammanfattning

Det finns inget specifikt ansvar för affären hur de ska sköta sina parkeringsplatsen men eftersom det inte går att se linjerna så behöver ni inte betala avgiften då det är oskäligt utfirån omständigheterna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare