Vad ska man göra när man fått en parkeringsbot man omöjligen kan ha orsakat?

Hej!

Jag har fått en parkeringsbot som jag inte har orsakat. Fick nämligen hem en faktura där jag ska ha stått fel parkerad med min ett års avställda moped, som inte har rört sig från fläcken hemma i garaget. Parkeringsplatsen var i Stockholm, vilket är cirka 3 timmar ifrån mitt hus med bil på motorväg.

Jag ska överklaga denna p-bot (såklart), kan jag kräva något extra från detta parkerings företag? Känner att detta säkert kan kopplas samman med olika lagar. (Bedrägeri)?

Alltså, har företaget några skyldigheter, även fast detta är ett misstag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bortsett från att du naturligtvis (som du skriver) bör överklaga p-boten så kommer det bli svårt att få det att utgöra bedrägeri enligt (9 kap 1 § Brottsbalken). Själva rekvisiten i paragrafen för ett bedrägeriförsök är visserligen i detta fall uppfyllda, du blir ju vilseledd till att genomföra en disposition som leder till en förmögenhetsöverföring från dig till parkeringsföretaget. Tillvägagångssättet utgör alltså grunden till ett "klassiskt" bedrägeriförsök.

Du är dock i din fråga inne på vad som kommer bli problemet här. Detta är ju förmodligen ett misstag från parkeringsföretaget. Man kan inte dömas för ett bedrägeri som begåtts av misstag. Bedrägeri är ett brott som alltid kräver uppsåt. Det krävs alltså i princip att företaget ska ha skickat denna faktura till dig med vetskapen att den är felaktig, för att sedan sitta på kontoret och "hoppas" på att du ska betala. Denna tanke är tämligen långsökt i sammanhanget (även om den kanske inte är helt orimlig).

Sammanfattningsvis är det alltså tveksamt om företaget i fråga skulle ha några ytterligare skyldigheter i sammanhanget. Bedrägeri är möjligt men tämligen långsökt att tänka sig. Det du ska göra är enligt mig således att endast överklaga p-boten och se till att företaget rättar till sitt misstag.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare