Vad ska man göra när man blir anklagad för att vara en brottsling?

Hej!

Om jag har hört att jag anklagas för ett brott kan jag då göra en anmälan om förtal. Är det bättre och vänta med att göra en mot anmälan eller ska jag göra det nu?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det utgör helt klart ett "klassiskt" förtalsbrott att felaktigt utpeka någon som en brottsling. Den som utpekar någon som brottsling utan grund skall således dömas för förtal i enlighet med 5 kap 1 § Brottsbalken. För att det ska vara fråga om förtal är det dock viktigt att alltid att komma ihåg att personen som anklagar dig behöver göra det inför andra personer. Att bara stå och säga till dig att du är en brottsling utgör alltså inte förtal, men så fort en tredje person får reda på det blir det direkt ett potentiellt förtalsbrott.

Det är aldrig en bra ide att gå runt och vänta med att anmäla. Det jobbiga med förtalsbrottet är dock att det är du själv som får agera din egen åklagare. I och med detta är det du som får bedriva din egen utredning. En "vanlig" åklagare får alltså inte i normalfallet åtala ett förtal. Detta leder såklart ofta till att personer inte väljer att anmäla ett förtalsbrott överhuvudtaget då det är mycket svårt, tidskrävande och jobbigt att ombesörja sin egen utredning på ett rimligt och bra sätt.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet kring din fråga och vad som gäller vid förtalsbrott!

Sebastian NäslundRådgivare