FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2023

Vad ska man göra med felsänd post?

Måste jag som fastighetsägare spara post som kommer till hyresgäster som flyttat … isåfall hur länge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hantera någon annans post, antingen genom att öppna upp den, förstöra den eller liknande utgör en brottslig gärning enligt 4 kap. 8 - 9 §§ och 10 kap. 4 § brottsbalken. Brytande av post- eller telehemlighet avser de fall där gärningsmannen under tiden för brevets befordran bereder sig tillgång till brevet, antingen genom att bryta upp det och läsa det eller tar det i sin besittning så att det inte kommer till adressaten (4 kap. 8 § brottsbalken). Om en person istället tillskansar sig brevet eller läser dess innehåll efter att det kommit fram till adressaten gör personen sig skyldig till intrång i förvar (4 kap. 9 § Brottsbalken).  Olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken) avser de fall där en person är i besittning av någon annans egendom och vidtar åtgärder med sagda egendom utan ägarens samtycke. Det skulle i det här fallet vara att du exempelvis kastar breven eller på annat sätt förfogar över egendomen. I ditt fall har du fått tillgång till brevet i egenskap av fastighetsägare, brevet har redan kommit fram och du har lovligen eller av misstag (brevet har blivit sänt till fel adress) tagit besittning av breven, dessutom har du inte kastat eller förbrukat breven. Med det sagt har du inte begått dessa brottsliga gärningar, så länge du inte har öppnat breven och läst dess innehåll.

Brotten som föreskrivs ovan avser brott där gärningsmannen på ett eller annat sätt har förfogat över någon annans egendom utan samtycke, skulle det vara så att ägaren till egendomen har samtyckt till förfogandet är det således tillåtet. Ett tips kan därför vara att innan en hyresgäst flyttar ut inhämta deras samtycke till att förfoga över deras felsända post. Exempelvis att inhämta samtycke om att deras post kommer att kastas efter X månader om de inte kommer och hämtar den.

Något annat du kan göra istället för att spara posten är att skicka tillbaka posten till avsändaren. Postnord har framtagit anvisningar på hur man ska gå tillväga för brev som har hamnat hos fel adressat som du kan hitta (här).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare