Vad ska jag skriva i ett överklagande av ett avslag på ett körkortstillstånd pga tidigare olovlig körning?

Hej,

Jag fick avslag på körkortstillstånd pga olovligt körning( utan körkort). Jag måste ta körkort för att försörja familjen. Vilka synpunkter ska jag skicka för att hjälpa mig?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När Transportstyrelsen ska ta ställning till huruvida ett körkortstillstånd ska beviljas gör de en bedömning av ens lämplighet som förare. I en sådan bedömning kan de ta hänsyn till eventuella domar som har att göra med trafikbrott eller om man har något form av missbruk (3 kap. 2 § körkortslagen). Att du åkt fast för olovlig körning är således något som Transportstyrelsen menar ger en fingervisning om att du inte kommer vara en tillräckligt god förare.

När du ska överklaga beslutet om avslag ska du alltså nämna sådant som tyder på att du tvärtom kommer bli en lämplig förare. Följande exempel är sådant som du kan ta upp:

1. Beroende på hur länge sedan du åkte fast för olovlig körning kan du peka på att du under den tidsperioden mognat och förändrats.
2. Beroende på hur dina livsomständigheter såg ut när du åkte fast för olovlig körning kan du peka på att du numera har ett ansvar som familjeförsörjare och att det därmed är otänkbart för dig att bete dig ansvarlöst med tanke på din nya livssituation.
3. Det faktum att du numera är familjeförsörjare skapar ett starkt incitament till att inte äventyra ett eventuellt beviljat körtkort genom att göra dig skyldig till trafikförseelser, eftersom du behöver ett körkort för att kunna fullgöra den uppgiften.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare