FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis26/05/2020

Vad ska jag göra om jag misstänker att en person medvetet orsakar skador på min egendom?

Hej!

Jag har en fråga det är så att någon har gjort åverkan på mitt hus och uthus.

Det som jag upptäckte för några dagar sedan var att någon person har dragit bort och en bräda

ifrån mitt uthus. På mitt hus har någon borrat ett litet hål i en dörr en liten dörr som man kan öppna

så man kan kicka under grunden på huset. Någon har även borrat ett hål i grunde på huset ett litet hål med en borrmaskin och ett likande hål på mitt uthus. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra men jag misstänker vem det

kan var som ligger bakom det hela. Det är så att jag tror att personen har blivit sur då jag tidigare förklarade för honom att när han skottar snö så vill jag ej att han ska skyffla snön så den rinner ner mot mitt uthus.

Så jag har misstankar mot en person och dessa saker sker förmodligen på natten och när jag är borta.

Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då det beskrivna rör sig om eventuella brott kikar vi närmare på brottsbalken (BrB).

Skadegörelse

Handlingarna som åsamkar skada på din egendom utgör skadegörelse (12 kap. 1 § BrB).

Falsk angivelse

Du bör vara försiktig med att dra för långtgående slutsatser av dina misstankar, eftersom du riskerar att göra dig skyldig till brottet falsk eller obefogad angivelse, om du skulle anmäla din granne med uppsåt att han ska bli fälld för brottet i domstol och det senare visar sig att grannen är oskyldig i dramat, men då krävs vanligtvis samtidigt att du hade större anledning att tro att grannen var oskyldig än skyldig (15 kap. 6 § BrB).

Mina råd

Om någon medvetet skadar din egendom bör du anmäla skadegörelsen till Polismyndigheten, som är skyldig att utreda alla brott.

Mitt råd är däremot att vara försiktig med att ange någon såsom skyldig till brottet, om du inte är säker på att det är personen du anger som begått det.

Mattias TörnströmRådgivare