FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/05/2022

Vad ska jag göra om jag har fått en felaktig faktura?

Jag har beställt ett kapell till min båt som är specialsytt för just min båt. Inledningsfasen av hela denna process så ville jag ha ett pris på produkten och fick till svars mellan 12-15000 kr. Jag tyckte priset var helt okey och vi gick vidare med affären. Jag har inte fått någon offert eller något utan vi hade ett muntligt avtal så att säga. Jag har vid 2-3 tillfällen muntligt och i skrift ( mail) frågar om det mer exakta priset på kapellet men har inte fått svar på frågan. I Fredags 13/5 ringer firman på mej och säger att kapellet är klart och att priset blev 14500. Jag kommenterar priset och säger att det är okey. Jag frågar hur vi gör med betalningen, han skickar fakturan. I Lördags så fick jag fakturan via mail där jag helt plötsligt får en faktura på 18125 kr. Jag kollar genom fakturan och ser då att han har lagt på moms på 14500 som jag trodde var mitt slutpris. Jag mailar tillbaka till kapellmästaren och ställer frågan till varför priset inte överensstämmer med det som nämndes i telefonen. Han svarar att det är momspåslag och visar då sin uträkning. Jag svarar honom att jag trodde att priset vi diskuterade var med moms eftersom jag är en privatperson som inte kan lyfta momsen. Det sista mailet har jag dock ej fått svar på än..... Vad kan jag göra i denna sista med tanke på att kapellet är hos leverantören och det är specialtillverkat för just min båt och samtidigt så känner jag mej lurad av honom av den enkla anledningen att detta med momsen ?

Lawline svarar

  Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I avtalslagen uppställs inte något krav på hur ett avtal får ingås. Det innebär således att om du har fått en muntlig offert, så är detta att se som ett anbud enligt lagen. Genom att du sagt okej till det anbud/offert som företaget gett dig, så har ni ingått ett avtal enligt priset som företaget angett i offerten. Det som emellertid blir svårt med muntliga offerter är att det kan vara svårt att bevisa, i en domstol, vad du och företaget har kommit överens om för pris.

Det du kan göra nu, om du inte redan har gjort det, är att bestrida en del av fakturan. Det innebär att du bestrider den delen av fakturabeloppet som överstiger det som du och företaget muntligen kommit överens om. Ditt bestridande ska innehålla en förklaring om vad du anser är felaktigt och på vilken grund. I ditt fall blir det på grund av att fakturan strider mot den offert som företaget lämnade till dig per telefon. Du kan skicka ditt bestridande via exempelvis mail, om du skickar med brev så är det bra om det görs rekommenderat så att du kan bevisa att du gjort ett bestridande av fakturan. Det finns inte något krav på att företaget behöver besvara eller godkänna ditt bestridande för att det ska vara giltigt. Om företaget ändå anser att de har rätt till den fulla summan så är det upp till de att driva ärendet vidare. Det är dessutom positivt om du hädanefter sparar kopior på all kommunikation som du har med företaget. Detta i händelse av tvist i domstol eller med kronofogden. Enligt god inkassosed ska ett företag vid ett bestridande inte gå vidare till inkasso utan vanligen vänder sig företaget till kronofogden och ansöker om ett s.k. betalningsföreläggande. Om ditt ärende dock överlämnas till ett inkassoföretag så är det även viktigt att du bestrider den del av fakturan som du menar är felaktig även där.

Något som även är bra för dig att vara medveten om är att en domstol eller exempelvis allmänna reklamationsnämnden skulle komma fram till att du bestridit fakturan utan grund kan du behöva betala dröjsmålsränta, inkassokostnader och eventuellt andra kostnader till företaget. För att undvika att hamna i dröjsmål med betalningen kan du dock betala den del av fakturan som du anser är korrekt. Du kan även kontakta den allmänna reklamationsnämnden och förklara din situation för att eventuellt få hjälp.

Jag hoppas att det löser sig för dig och jag skulle varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister som även kan hjälpa dig ta frågan vidare här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare