Vad ska jag göra om ena låntagaren slutar betala av sin del av lånet?

Hej!

Mitt ex och jag tog gemensamt ett blanco lån tillsammans, jag vill dela upp vårat lån så att 50% står i mitt namn och 50% I hans namn men han har skulder hos kronofogden och även fått en prick. Så om han får för sig att inte vilja betala sin del varje månad så kommer jag behöva göra det och jag tycker inte det är rättvist att jag ska behöva betala allt själv. Har försökt prata med banken men dom kan inte göra något. Finns det verkligen ingenting annat jag kan göra då jag inte vill ha något med han att göra längre.

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den här typen av frågor regleras av skuldebrevslagen (SkbrL).

Vad säger lagen?

När två eller fler personer tar ett gemensamt lån hos en bank svarar de i huvudregel solidariskt för skulden (2 § 1 st SkbrL). Att låntagare svarar solidariskt för skulden innebär att banken kan kräva återbetalning av lånet av vilken låntagare de vill. Om den ena låntagaren betalar av hela eller delar av lånet har denne regressrätt mot den andra låntagaren eller låntagarna (2 § 2 st SkbrL). Regressrätt innebär att den som betalat av lånet kan driva in skulden civilrättsligt av de övriga låntagarna. Detta genom att kräva låntagaren på skulden, ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden eller stämma personen i domstol.

Vad innebär detta för dig?

Banken har ingen skyldighet att bevilja en delning av lånet. Om ni båda står som låntagare har du regressrätt gentemot ditt ex i det fall han slutar betala sin del.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare