FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/11/2018

Vad ska jag göra när pappan till bebisen flyttat ut och vägrar hjälpa till?

Hej! Jag är gift med min man och vi har ett barn 9 månader. Min man har permanent upphållstånde efter han är gift med mig som har svensk medborgare. Men han blev helt annan person efter han fått permanent jag tror han ville gifta bara för att han få permanent. Nu han flytat ut och han bryr sig inte om mig och bebisen vet ej vad ska jag göra??! Behöver hjälp jag blev galen och vill han tillbaka till Irak han är från Irak!

Svara mig gärna behöver hjälp jag ta hand om bebisen %100 han gör inget!

Tacksam för svaret.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag läser din fråga som att du menar att din man har flyttat från dig och barnet och vägrar hjälpa till och att du behöver hjälp med att ta reda på vad du kan göra för att få honom att hjälpa dig med att ta hand om er gemensamma bebis.

Kan du tvinga honom att hjälpa dig med barnet?
En förälder är inte tvungen att ta hand om sitt barn genom att hjälpa till med att ha hand om dess behov såsom att byta blöja och liknande. Det finns alltså inget sätt att få pappan att hjälpa till på det viset om han inte vill. Däremot har man som förälder en skyldighet att hjälpa till att försörja barnet genom att bidra med pengar till kostnaderna. Detta sker genom att betala så kallat underhållsbidrag (7 kap. 1 § föräldrabalken).

För att en förälder ska bli tvungen att betala underhåll krävs det att hen inte bor varaktigt med barnet (7 kap. 2 § föräldrabalken). Det innebär att föräldern och barnet inte ska bo i samma bostad. Eftersom din man har flyttat ut ur ert gemensamma hem är han i lagens mening därför skyldig att betala underhållsbidrag till dig. Hur stort underhållsbidraget ska vara bestäms utefter hur mycket han tjänar och hur stora kostnaderna är för barnet (7 kap. 1 § föräldrabalken).

Hur ansöker man om underhållsbidrag?
För att kunna få underhållsbidrag krävs det antingen en dom eller ett avtal mellan dig och din man (7 kap. 2 § andra stycket föräldrabalken). För att få hjälp att komma fram till en överenskommelse med din man kan du vända dig till kommunen för att få till samarbetssamtal. Om detta inte skulle fungera eller inte är ett alternativ kan du väcka talan om underhållsbidrag i en domstol. Du måste då väcka talan i den domstol där din man för nuvarande bor (7 kap. 12 § föräldrabalken). Hur man väcker talan hittar du här.

Vad händer om han vägrar betala underhållsbidrag?
Om din man trots dom inte skulle betala underhållsbidrag har du rätt att ansöka om så kallat underhållsstöd från försäkringskassan. Hur en sådan ansökan går till hittar du här.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare