Vad ska jag göra när någon förtalar mig?

Har gjort en polisanmälan ang förtal. Har blivit uthängd av en person som gått på vår beroendemottagning i en kommun. Han har nu under flera år mass skickat mail till alla inom kommunen och alla chefer och socialnämnden. Han skriver nedlåtande om mig och hans uppsåt är att skada. Jag blev till slut tvungen att sjukskriva mig. Tog tjänstledigt o börja jobba inom civilsamhället. En bra jobb som jag trivs med. Nu började han skriva dit också och fortsätter att skriva nedlåtande och kränkande om mig. Oerhört påfrestande. Många mail. Jag gjorde en polisanmälan som lades ned. Har pratat med bägge mina chefer , socialtjänsten och Blå bandet och de säger polisanmäl. De har lästa alla mail eftersom de får dem också. Nu sista dagarna har han börjat smsa till min fru och skriver nedlåtande om mig igen. Han skriver att han ska ägna all sin kraft åt att skada Blå Bandet som har anställt en idiot som verksamhetstrateg. Han ska skriva i tidningar osv... Han hotar ofta med det då han är journalist . Jag har gjort en överprövning för att få stopp på detta. Jag kan inte se annat än att detta är förtal och han helt uppenbart vill skada mig o mitt rykte. Vad tycker ni?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan

Jag kommer utifrån din fråga först bedöma om min bedömning är om personen begår förtal och sedan, eftersom du frågar vad jag tycker, göra en bedömning om vad du borde göra. För att besvara på dina frågor kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB)

Har den här personen begått förtal?

Den här personen skriver “nedlåtande om dig” och “kränkande”. Utifrån de orden blir det svårt för mig att helt säkert bedöma om det är förtal. Jag kan säga att det krävs att personen har utpekat dig som klandervärd i ditt levnadssätt eller lämnat uppgift om dig som är ägnat att utsätta dig för andras missaktning för att personen ska anses ha begått förtal (5:1 BrB). Eftersom dina chefer, socialtjänsten och Blåa Bandet har reagerat så bör det vara så att denna personen utpekar dig som klandervärd i ditt levnadssätt. Dessutom så har personen avsikt att utsätta dig för andras missaktning. Att hen har uppsåt till handlingarna är uppenbart då hen vill att det ska gå dåligt för dig.

Därmed sammanfattat i frågan kan jag inte ge dig ett säkert ja eller nej. Min magkänsla säger att det bör vara förtal. Dessutom så säger du att det uppenbart är förtal. Däremot är det bästa i ditt fall att du skickar in en till fråga där du beskriver exakt vad personen har sagt eller bokar tid med en av våra jurister och där berättar i detalj vad som har sagts. Det finns en förklaring till varför jag ger dig detta tipset, vilket kommer förklaras nedan.

Vad du borde göra nu?

Förtal är ett brott som inte ligger under allmänt åtal, det vill säga att åklagaren väcker åtal (20:3 RB). Istället ska du som målsägande väcka åtal, så kallat enskilt åtal (5:5 BrB). Detta betyder att det kan bli en dyr process för dig då du antingen får väcka talan själv eller kontakta en jurist i frågan som väcker åtalet, jämfört med att åklagaren och staten hade stått för kostnaden. Det är därför jag är mån om att du är säker på att det faktiskt är så att personen har begått förtal, så du kan spara dina pengar och energi.

Det är i 47 kap RB som bestämmelser om enskilt åtal. Där finns olika formkrav på hur man skriver en stämningsansökan och för process. Att det kan kosta pengar beror på att förloraren i processen ska ersätta motpartens rättegångskostnader (18:1 RB)

Sammanfattning och slutliga råd

Då det inte är säkert att personen har begått förtal hade jag åter kontaktat genom att ställa ännu en fråga eller boka tid med en av våra jurister. Detta för att om du för process och förlorar kommer du stå för motpartens rättegångskostnader. Hade jag varit i din situation hade jag därför kontaktat oss åter och om det verkar vara förtal, med hjälp av en jurist, väckt åtal om förtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare