Vad ska jag göra när min före detta svärmor förfalskat ett skuldebrev?

Hej! Mitt ex mamma har skickat mig ett skuldebrev på 45 000 kr och med en årsränta på 12 %. Problemet är att jag tror att detta är en bluff. Tyvärr står min underskrift på detta papper. Löptiden på detta är 2012-03-20 till 2014-03-20. Jag har aldrig under dessa sex år fått hennes kontonummer, hon har aldrig påtalat att jag står i skuld till henne och jag har aldrig hört dessa siffror förr. Jag gick från mitt ex 2013. Detta är en stor infekterad separation som gjort mitt liv väldigt jobbigt ekonomiskt (precis som de önskade). Mitt ex har varit i skuld till henne i alla år jag känt dem och nu efter sex år har hon fått för sig att jag är skyldig henne pengar. Får hon göra såhär? Jag misstänker att de har photoshopat in min underskrift på detta skuldebrev. Kan jag kräva att hon ska uppvisa originalet om det går vidare till domstol? Jag vet inte vad jag ska göra och jag drar mig för att ha en dialog med exets mamma. Ska jag bara låta det vara och se om hon skickar det till Kronofogden och i så fall bestrida kravet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ur något avseende ska komplettera eller tydliggöra svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Ur ett juridiskt perspektiv är svaret på din fråga, givet de omständigheter du lyft fram, mycket enkelt. Du är naturligtvis inte att skyldig att betala en skuld som är påhittad. Om det stämmer att ditt ex eller hens mamma gjort ett fotomontage med din underskrift kan det dessutom utgöra urkundsförfalskning enligt 14 kap. 1 § brottsbalken. Urkundsförfalskning är ett allvarligt brott med fängelse i straffskalan och, i mina ögon, en djupt omoralisk handling.

Min rekommendation är att du besvarar det framställda kravet med att någon skuld inte existerar och att du tänker göra en polisanmälan om urkundsförfalskning om skuldebrevet använts som underlag i ett ärende hos Kronofogden. Förhoppningsvis räcker det för att din tidigare svärmor ska ta sitt förnuft till fånga och inte driva frågan vidare.

Väljer hon att ändå att ändå gå till Kronofogden och/eller tingsrätten tycker jag att du ska kontakta en jurist för en mer noggrann genomgång av situationen. Mina skickliga kollegor på Lawline hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare