Vad ska jag göra när jag har blivit utsatt för bedrägeri?

Hej min pappa har blivit lurad på nätet och personen har gjort bedrägeri på honom för 550€. Det svåra är att personen är från X-landet och vi vet inte hur vi ska få pengarna tillbaka. Har ni tips på vad vi kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har förtroende för Lawline och därför vänder dig till oss med din fråga!

Det första din far ska göra är att kontakta polisen och lämna så mycket information som möjligt till polisen om händelsen. Om pengarna har dragits från ett bankkonto (vilket jag antar), så ska din far även kontakta banken.

Alla banker har olika rutiner för hur de sköter bedrägeriärenden. Det beror även på vad för typ av bedrägeri som din far har utsatts för, eftersom det finns olika typer av bedrägerier som exempelvis kortbedrägeri eller investeringsbedrägeri. När din far har berättat om hela händelsen så får han svar från polisen eller banken vilken typ av bedrägeri som det är.

Om din far har exempelvis blivit utsatt för kortbedrägeri, brukar banker ha kortförsäkring. Om det är så att pengarna har dragits via hans bankkort, rekommenderar jag att ni läser avtalet som din far har ingått med banken.

Banker brukar ha standardiserade avtal för kort, bankkonto och mycket mera. I dessa standardiserade avtal brukar det framgå vad som gäller om man exempelvis blivit utsatt för kortbedrägeri. Sedan gör banken en bedömning om din far kan få pengarna tillbaka eller inte.

Sammanfattningsvis ska din pappa i första hand kontakta polisen och berätta om händelsen. Därefter ska din far även kontakta banken om det är så att pengarna har dragits från ett bankkonto. Sedan får din far svar från banken och polisen om vad som gäller.

Hoppas att det löser sig!

Vänligen,

Rahime DumanRådgivare