Vad ska jag göra när jag blivit nekad körkortstillstånd?

Jag ansökte om körkortstillstånd. Idag fick jag hem att jag blivit nekad i 6 månader p.g.a tidigare användning av cannabis (en gång senaste 5 åren). Jag blev dömd för 5 år sen för ringa narkotikabruk. Transportstyrelsen begärde att mina läkare skulle skicka in ett intyg om det ansåg att det inte längre var problem. Vilket de gjorde (fått kopia på deras intyg). Det står bl.a. att de inte anser att jag har några nykterhetsproblem. Ändå blev jag nekad till tillståndet Enligt körkortslagen kap 3 paragraf 3. Så får de neka det om mina läkare (bl.a) inte misstänker att jag har problem med det? Vad ska jag göra nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Får körkortstillståndet nekas trots att läkare inte tror att det finns problem med nykterheten?
Ja, du får bli nekad körkortstillstånd trots att läkare gör bedömningen att du inte kommer ha problem med din nykterhet.

Vid prövningen kollas särskilt om du som förare kommer att respektera trafikreglerna, ta hänsyn till andra och visa omdöme och ansvar. Om de vid en bedömning anser att det finns en risk att du exempelvis inte kommer följa trafikreglerna har de alltså möjlighet att neka dig trots läkarens utlåtande, 3 kapitlet 2 § körkortslagen.

Vad ska du göra nu?
Nu har du möjlighet att överklaga beslutet transportstyrelsen har gett dig. Tillsammans med beslutet om att körkortstillstånd inte beviljas dig ska du också ha fått instruktioner om hur du överklagar. Ditt överklagande ska ges in till transportstyrelsen inom tre veckor från det att du fick del av beslutet, 6 § förvaltningsprocesslagen.

Du kan få hjälp med processen av våra jurister på Lawline, boka en tid här.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare