Vad ska jag göra när hyresgästen vägrar flytta?

Hej jag har hyrt ut mitt hus och skrivit kontrakt på 3 år med uppsägning på 6 månader men hyresgästen vill inte flytta, hur gör jag för att få tillbaka mitt hus ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det absolut vanligaste att göra som sista utväg när man har en hyresgäst som vägrar flytta är att ansöka om avhysning hos kronofogden. Avhysning är en form av vanlig handräckning som avser ett åläggande för en nyttjanderättshavare att flytta från fast egendom när besittningsrätten har upphört (se 3 § första punkten lag om betalningsföreläggande och handräckning). Mer specifikt hur en ansökan om avhysning ska göras kan du läsa om på kronofogdemyndighetens hemsida här.

Du kan även alltid försöka få din hyresgäst att flytta ut självmant ytterligare en gång innan du blandar in myndigheterna. Men om personen vägrar trots dina uppmaningar råder jag dig att göra en ansökan om avhysning till kronofogden.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare