Vad ska jag betala för skatt när jag säljer min gård? Kan jag ge gården som gåva för att slippa skatt?

En kompis skall sälja sin gård som han ärvde för 13 år sedan. Värde ca 600tkr med inventarier/ möbler. Vilken skatt behöver han betala?

Om han säljer till god vän, kan det räknas som gåva/arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur skatten räknas ut

Försäljning av en gård innebär försäljning av en fastighet. Fastigheter räknas som en tillgång i form av kapital. När man säljer av en tillgång så är man skattskyldig för kapitalvinsten. Alltså den vinsten man gör på försäljningen av fastigheten. Väldigt förenklat görs denna uträkningen genom att ta det man säljer fastigheten för minus det man har betalat för fastigheten (44:13 IL).

Kan jag ge det som en gåva för att slippa skatt?

Precis som du är inne på så är gåvor befriade från skatt (8:2 IL). För att något ska klassificeras som en gåva ställs tre krav: (1) det ska finnas en gåvoavsikt, (2) gåvogivaren ska göra det frivilligt och (3) det ska ske en förmögenhetsöverföring.

I din kompis fall så kommer det första kriteriet bli centralt. För med gåvoavsikt menas att man är beredd att överlåta egendom utan motprestation. Alltså utan betalning eller ersättning av något slag för han ska ge gården till en god vän.

Det kan under vissa omständigheter ändå räknas som gåva skattemässigt när din kompis tar lite betalt. Detta avgörs om priset som din kompis säljer till är under eller över taxeringsvärdet för fastigheten. Är din kompis försäljningspris under taxeringsvärdet så räknas det fortfarande som en gåva.

Med vänlig hälsning,

Anton HanssonRådgivare