FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/12/2021

Vad ska arbetsgivaren göra för att ett kollektivavtal ska bli aktuellt?

Hej,

Om en arbetsgivare har i anställningsavtalet skrivit att man följer ett visst kollektivavtal, tex att man följer Unionen men man är som arbetsgivare inte medlem i en arbetsgivarorganisation och har heller inte tecknat ett hängavtal. Är man då TVUNGEN att följa avtalet unionen ändå? Om det står i anställningsavtalet men det finns inget kollektivavtal? Man har alltså skrivit det i anställningsavtalet för att ha en riktning men man har inget avtal. Då gäller väl de svenska lagarna bara och inte ett visst avtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att din arbetsgivare skrivit i anställningsavtalet att ett kollektivavtal gäller men varken är med i en arbetsgivarorganisation eller skrivit under ett hängavtal och att frågan blir om kollektivavtalet ska gälla ändå.

När är ett kollektivavtal gällande?

För att en arbetsgivare ska kunna bli bunden av kollektivavtal så ska denne antingen gå med i en arbetsgivarorganisation eller teckna ett hängavtal. Vad ett hängavtal är utvecklas nedan. Oavsett vilket sätt det sker på finns det vissa krav i lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) som ska uppfyllas för att ett kollektivavtal ska bli gällande. Kraven utgår ifrån parterna, avtalet, innehållet och formen (MBL 23 §).

Vilka är parterna?

För att det ska vara frågan om ett kollektivavtal ska det vara ett avtal mellan å ena sidan en arbetsgivare eller en arbetsgivarorganisation och å andra sidan en arbetstagarorganisation. På arbetstagarsidan är det alltså inte möjligt för en enskild arbetstagare att förhandla fram ett kollektivavtal med en arbetsgivare om inte en arbetstagarorganisation är inblandad.

Är det ett avtal?

För att det ska bli frågan om ett kollektivavtal måste det vara ett avtal som både arbetsgivaren och arbetstagarorganisationen haft för avsikt att ingå. Har inte parterna haft denna avsikt finns i regel inte heller något avtal (se exempelvis AD 2018:10).

Vad ska avtalet innehålla?

Avtalet ska reglera anställningsvillkor och liknande villkor i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Gäller några formkrav?

För att ett kollektivavtal ska vara gällande krävs att avtalet är skriftligt och blir i regel bindande när både arbetstagarsidan och arbetsgivaren har skrivit under avtalet (AD 2004:61). Arbetsgivaren är i ditt fall inte med i en arbetsgivarorganisation och har därför inte bundits till ett kollektivavtal genom att en arbetsgivarorganisation undertecknat ett kollektivavtal.

Vidare kan ett kollektivavtal bli aktuellt genom överenskommelse mellan en arbetstagarorganisation och en arbetsgivare som inte är med i någon arbetsgivarorganisation. Arbetsgivaren skriver då under på att följa reglerna i ett visst kollektivavtal, ett så kallat hängavtal. Ett hängavtal blir gällande redan genom att arbetsgivaren skriver under avtalet (MBL 23 § andra stycket, AD 2004:61). Eftersom ett hängavtal inte har träffats i ditt fall så blir inte något kollektivavtal aktuellt på den grunden.

Vad händer om kraven inte är uppfyllda?

Om någon av kraven ovan som följer av MBL 23 § inte är uppfyllda så omfattas inte anställningen av ett giltigt kollektivavtal och då gäller istället vanliga avtalsrättsliga regler, vilket verkar bli fallet i din situation då din arbetsgivare inte bundits till ett kollektivavtal genom en arbetsgivarorganisation och inte heller undertecknat ett hängavtal. För att avgöra hur just ditt anställningsavtal ska bedömas utifrån avtalsrättsliga regler och om ett kollektivavtal trots allt kan påverka dina anställningsvillkor behövs dock mer detaljerad information om avtalet. Notera att oavsett om en arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal eller inte så är vissa lagbestämmelser tvingande till skydd för arbetstagaren och kan alltså inte avtalas bort genom anställningsavtal eller kollektivavtal. Exempelvis finns den tvingande regeln om att det krävs saklig grund vid uppsägning i anställningsskyddslagen (lag om anställningsskydd 7 §).

För din del som arbetstagare bör det påpekas att om det skulle finnas ett giltigt kollektivavtal som uppfyller förutsättningarna ovan så kommer din anställning i regel omfattas av kollektivavtalet även om du som enskild arbetstagare inte är med i någon arbetstagarorganisation (se exempelvis AD 2006:76). Det räcker alltså i så fall med att du och din arbetsgivare har ett anställningsavtal och att din anställning omfattas av kollektivavtalet för att kollektivavtalet ska gälla även dig.

För att jag ska kunna ge dig mer precisa råd hade jag behövt ytterligare information men jag hoppas att svaret ändå varit till hjälp. Annars kan du höra av dig igen eller kontakta någon av våra jurister.

Vänligen,

Felicia BjörckRådgivare