Vad säger lagen om kroppsvisitation inom LVM institutioner?

Hej! Jag undra om det finns några lagar kring "helkropps visitering" inom SiS på LVM-instutitioner. Alltså att göra en kropps-visiering där klienten får klä av sig alla kläder tillsammans med en eller flera SiS-personaler som sen går igenom kläder och synar de yttre delarna av kroppen.

1. Tex om en intagen Misstänks för att inneha narkotika, får SiS-personalen då göra dessa visiteringar? Vad händer om klienten vägrar?

2. Som 1. fast narkotika Har beslagtagits från klienten, vad gäller då?

3. Som 1. Fast klienten Har lämnat positivt på drogtest, vad gäller då?

Vilka riktlinjer finns kring detta med "helkropps-visitering" inom LVM-institutioner.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Inom LVM institutioner gäller Lag (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall. Den är en av få lagar som tillåter frihetsberövande, samt kroppsvisitationer då våra medborgare ska vara skyddade mot detta enligt grundlagstiftningen, i regeringsformen.

Kroppsvisitation enligt LVM § 32

Inom LVM-hem har personalen särskilda befogenheter och det innebär att om det behövs får den som vårdas enligt lag kroppsvisiteras vid ankomsten till LVM-hemmet. Detta för att kontrollera att denne inte bär med något som inte får innehas där. Det får absolut inte förekomma narkotika på hemmen för samtliga intagnas skull. Finns det misstanke om att det finns droger på hemmet får personalen genomsöka rum och även då göra visitationer på de intagna. Vid en kroppsvisitation och s.k ytlig kroppsbesiktning ska om det är möjligt ett vittne närvara. Detta för att visitationen ska genomföras på ett rättssäkert sätt. (LVM § 32) En kroppsvisitation bör gå till så att patienten ombedes ta av sig kläderna. Tjänstemannen får granska kroppens synliga delar inkl. armhålor, håret och fotsulor. Denne får inte be personen inta viss ställning eller granska öppningar, ej heller munhålan. Kroppen får ej heller beröras.

Den som vägrar kroppsvisitation

Det finns inom varje LVM-hem rutiner för hur hanteringen av patienter som vägrar vård ska skötas. Inga behandlingar får göras utan patientens vilja men det är ändå så att patienten anses frihetsberövad i och med ett beslut om LVM. Personalen brukar försöka övertyga patienten att genomgå visitationen, behandlingen eller ta sin medicin. Det är ett svårt avgörande för personalen om patienterna vägrar medverka i sin behandling. Även tvångsvård har till syfte att få den intagne att medverka. Patienten är som nämnts frihetsberövad och när patienter motsätter sig visitation kan ibland polis behöva tillkallas. En intagen som uppträder på ett sätt som blir svårhanterligt kan placeras avskilt för en stund. Visitationen har även ett syfte att se till att inte narkotika förs in till övriga intagna och personalen bör därför vara noga med att utföra kontroller kring detta.

Vid beslagtagande av narkotika

Den som bor på LVM-hem kan förvägras besök, telefonsamtal och hindras att lämna hemmet om narkotika skulle beslagtas hos denne (LVM §§ 33a-34). Tvångsåtgärden ska däremot alltid stå i rimlig proportion till syftet med åtgärden (LVM § 36a). Anser personalen att det föreligger stor risk att personen missbrukar narkotika när denne lämnar hemmet kan personen hindras från att göra det. Vid påkomsten av sådant kan polis tillkallas, eller beslagtas av personal som lämnar till polis. Brott i dessa fall är ringa då det normalt gäller små mängder och "för eget bruk". Dessutom är redan personen frihetsberövad och under vård och straffet blir nog vanligast att denne inte kommer få lämna hemmet för en tid. Syftet med vård är att få den intagne att vilja bli fri från droger och det har ju helt klart misslyckats då.

Allmänt om LVM

LVM är en utvidgning av sjukvårdens och socialtjänstens vårdmöjligheter och kan användas när en person till följd av sitt missbruk utsätter sig själv och andra för fara (LVM § 4). Missbrukaren är vanligtvis inte särskilt positivt inställd till vård för då hade lagstiftning för öppenvård kunna räcka. Vanligt i dessa fall är att det handlar om långtgående missbruk. Problematiken är alltid när det kommer till människor att det krävs ständiga individuella bedömningar och att det kan bli svårt att svara generellt i frågor. Vård ska ges i största möjliga samförstånd med den enskilde och så långt det är möjligt utformas och tillmötesgås med den enskildes önskan.

Det är inom LVM-vården en ständig avvägning mellan rätten för människan att bestämma över sig själv och samhällets svek om vi låter en missbrukare förstöra sitt liv.

Vill du läsa mer om vad som gäller inom LVM-lagstiftningen så kan läsa:
Tvång och förändring - Rättssäkerhet, vårdens innehåll och eftervård

Hoppas du fått svar på några av dina frågor gällande LVM.

Jennie NilssonRådgivare