Vad säger lagen om att provjobba gratis?

Hej.

Jag har sökt jobb på en restaurang. För att få jobbet säger restaurangägaren att jag ska provjobba gratis i en till två veckor. Vad säger lagen? Finns det andra regler i det här fallet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sveriges arbetsrätt är lite speciell i jämförelse med andra rättsområden. Inom arbetsrätt är endast en mindre del lagreglerad. Man har valt, sedan långt bak i tiden, att låta arbetsrätten vara ett avtalsområde parterna emellan. Vår arbetsrätt styrs därför mycket mindre av lag och mer av avtal såsom kollektivavtal och god sed på arbetsmarknaden.

Detta innebär att det egentligen inte finns några laghinder för en arbetsgivare att erbjuda provjobb utan ersättning viss tid, och det finns heller inget hinder för arbetsgivaren att sedan säga att han vill "se dig jobba en vecka till" och således få gratis arbetskraft. Tyvärr har vi ett system som ger utrymme för detta. Att det är omoraliskt, skamligt och oprofessionellt däremot står det ingen tvivel om. Vi har en anställningsform som vi kallar för "provanställning" av just det skälet att arbetsgivare ska kunna anställa och sedan avskeda utan krav på motiverad anledning för att man ville testa personens lämplighet, samtidigt som vi säkerställer att arbetstagaren får betalt under den tiden hen jobbar, fram till 6 månader. Den anställningsformen är accepterad då den tillgodoser båda parters intressen och om arbetsgivaren är en seriös arbetsgivare bör denna använda sig av provanställning. Däremot förekommer det tyvärr att de erbjuder "gratis provjobb" istället. Här blir det alltså upp till arbetstagare att antingen välja att provjobba gratis om man känner att det är värt det, eller stå upp mot det formen av rekrytering och tacka nej. Det finns inga laghinder för arbetsgivaren att erbjuda den formen av tjänst och det är vanligt inom restaurang men hotell och restaurangfacket råder exempelvis sina medlemmar att aldrig tacka ja till sådana erbjudanden. Det är ett mål inom arbetsrätten att omöjliggöra sådana uppgörelser genom att ingen arbetstagare ska godta dem. Personligen anser jag att man bör tacka nej så att man successivt blir av med den formen av uppgörelser, men förstår att man i vissa livssituationer inte känner att man har råd att ta det beslutet. Det är oftast dem människorna, unga eller andra människor i ekonomisk knipa som utnyttjas till dessa uppgörelser. Arbetskraft är inte gratis.

Begränsning i kollektivavtal

Som jag nämnde så är arbetsrätten inte helt oreglerad bara för att den inte är lagreglerad till större mån. Genom kollektivavtal, som förekommer i de flesta branscher och arbetsområden, sätts ramarna för "vilka spelregler som är okej". En arbetsgivare som är ansluten till kollektivavtal är bunden av det kollektivavtalet och avtalet tillåter inte hur låga löner som helst, och självfallet inte att arbete får ske utan ersättning. Jag råder dig att kolla upp om denna restaurang är ansluten till kollektivavtal, för då hindras hen med störst säkerhet att använda sig av "gratis" arbetskraft. Möjligtvis kan du föreslå att han ger dig en provanställning istället, en säkrare form av anställning för dig och arbetsgivaren kan inom 6 månader besluta att avbryta anställningen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare