FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende22/11/2018

Vad säger lagen om att hyra ut parkeringsplats i andra hand?

Hej, Jag undrar vad lagen säger gällande att hyra ut sin parkeringsplats i andra hand om man bor i en hyresgästförening med privat hyresvärd. Tack! Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En parkeringsplats utgör ett lägenhetsarrende enligt 8 kap. 1 § jordabalken, då det avser upplåtelse av jord till nyttjande mot vederlag, för annat ändamål än jordbruk och upplåtelsen inte utgör bostadsarrende eller anläggningsarrende. Reglerna för andrahandsupplåtelse av parkeringsplats återfinnes i 8 kap. 19 § jordabalken, var det framgår att arrendatorn, vilken är du, inte utan jordägarens (hyresvärdens) tillåtelse får hyra ut arrendestället (parkeringsplatsen) i andra hand. Du måste således efterfråga hyresvärdens samtycke för att hyra ut parkeringsplatsen i andra hand.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline,

Vänligen,

Michella Lina SaidRådgivare