FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/01/2019

Vad räknas som trakasserier och störande av allmän ordning?

Hej.

Har just läst Ert svar på en fråga om envarsgripande och tyckte det var uthålligt och intressant. Jag ställde in grundfrågan men har ändå två följdfrågor: 1) Är trakasserier ett brott som innehåller fängelse i straffskalan och finns det några "regler" för vad som räknas som trakasserier? 2) Är störande av allmän ordning ett brott som innehåller fängelse i straffskalan och finns det några "regler" för vad som störande av allmän ordning?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1) Det finns inget brott som kallas just trakasserier utan det är snarare ett begrepp för olika typer av oönskade och hotfulla beteenden. Om beteendet har en sexuell anspelning kan det vara sexuella trakasserier. (Trakasserier nämns dock i diskrimineringslagen som en form av diskriminering om det hänger samman med någon av de diskrimineringsgrunderna som finns i diskrimineringslagen. )

Vissa oönskade beteenden kan vara olagliga, exempelvis ofredande eller förolämpning. Om man ska ge något konkret exempel på vad det kan handla om för beteende, så kan man ta exempelvis ofredande. Ofredande kan vara att man gång på gång skicka mängder av oönskade sms till en person eller att man skriker hotfullt mot en person. Ofredande innehåller fängelse i straffskalan. När det gäller sexuella trakasserier kan vissa beteenden vara sexuellt ofredande, exempelvis att man skickar oönskade sexuella bilder till en person eller tafsar på en person. Sexuellt ofredande har fängelse i straffskalan.

2) Störande av allmän ordning är också ett begrepp för olika typer av störande beteenden. Alla typer av störande är inte brottsligt, exempelvis kan polisen avvisa någon för att denne är för berusad eller avvisa personer i en folksamlingar där det inte är en allmän sammankomst. Det är ju inte ett brott att vara berusad och inte heller att befinna sig i en folksamling, men polisen kan bedöma det som att det stör den allmänna ordningen. I vissa fall kan störandet vara brottsligt exempelvis störande av allmän sammankomst eller upplopp, se 16 kapitlet Brottsbalken. Både störande av allmän sammankomst och upplopp har fängelse i straffskalan.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lovisa SidénRådgivare