Vad räknas som telefonterror?

Räknas det som telefonterror/ofredande om någon telefonterroriserar någon annan ifall den som blir terroriserad kan blockera numret som ringer?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänd dig till just Lawline med din fråga. Jag har valt att besvara din fråga utan att använda mig att lagstöd, då lagtexten gällande just brottet "ofredande" inte säger jättemycket om vilka beteenden som kan kategoriseras under denna brottstyp. Om du vill läsa lagens förklaring så hittar du det i 4 kapitlet 7 § Brottsbalken.

Telefon-"terror" kan i vissa fall anses vara ofredande.

Det finns en del rättsfall som just har handlat om personer som anmäler andra personer för att de ringer flertalet gånger, där tingsrätter har bedömt fallet vara sådant att de ska anses vara ofredande. Ser man också i kommenterarna till lagstiftningen så står just "utöva telefonterror" med på listan över saker som kan anses vara ofredande.

Självklart blir det alltid en bedömningsfråga; där exempelvis tidpunkten för samtalen samt hur många samtal det är frågan som kan få stor betydelse. Omständigheterna i just fallet du förklarat är inte jätteomfattande, vilket gör det svårt mig att göra en bedömning just nu. Jag skulle dock vilja hävda att det finns en risk/chans att beteendet du förklarar skulle kunna hamna under ofredande.

Det faktum att du kan blockera numret kan vara en sådan omständighet som kan påverka bedömningen. Men det kan likväl vara så att det inte får särskilt stor påverkan. Det är som sagt en bedömningsfråga som måste utredas beroende på omständigheterna i fallet. Man ska dock inte behöva ta till åtgärder på egen väg för att undgå brott. Exempelvis kan detta jämföras med att man inte ska bära dyra smycken eller liknande utomhus för att undgå att bli bestulen. Att du blockerar numret behöver inte heller få effekten att samtalen slutar, då personen som terroriserar faktiskt kan fortsätta att ringa från ett annat nummer.

Sammantaget skulle jag säga att det alltid går att göra en anmälan till polisen. Polisen måste ta upp anmälan och kolla på den. Beroende på hur mycket bevis du har att lägga fram, exempelvis telefonlistor eller liknande, så ser utredningsmöjligheterna olika ut. Likväl spelar det roll om personen ringer på dolt nummer eller inte. Jag tycker dock att du, om du känner dig påverkad av detta som sker, att du ska kontakta polisen och göra en anmälan. Du har ingenting att förlora på detta. Om du kan lägga fram bevis för din sak finns det en stor möjlighet för att beteendet kommer att klassificeras som ett ofredande och att något kan göras åt saken.

Hoppas att du har fått en liten vägledning. Om du inte känner dig nöjd med svaret kan du alltid skicka in en ny fråga till oss här på Lawline. Annars vill jag önska dig en fortsatt bra dag!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare