Vad räknas som sambors gemensamma bostad?

Om jag har ett förstahandskontrakt på min hyresrätt, och sedan flyttar min kille in och skriver över sig på samma adress.

Om vi skulle göra slut, har han rätt till lägenheten då?

Han har ett barn med en annan kvinna som dom har delad vårdnad om.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som om att du och din kille alltså är sambos och då är Sambolagen tillämplig.

Om ert samboförhållande skulle upphöra så sker en bodelning endast om någon av er begär det (8 § SamboL). Det som sedan räknas som samboegendom, och som alltså ska ingå i bodelningen, är sambornas gemensamma bostad (5 § SamboL). Vad som avses som sambors gemensamma bostad är enbart egendom som har anskaffats och avsedd som sambornas gemensamma hem (5 § tredje stycket). Detta gäller även hyresrätter. Vad jag förstår utifrån din fråga så hade du hyresrätten som bostad innan ni träffades och blev sambos, vilket betyder att hyresrätten där med inte räknas som er gemensamma bostad enligt SamboL. Därför har han inte rätt till hyresrätten om ni skulle flytta isär.

Det finns dock en rätt till övertagande i vissa fall i 22 § SamboL. Här säger lagen att den andra sambon kan ha rätt att överta hyresrätten i vissa fall. Denna paragraf blir i princip bara tillämplig om ni har barn tillsammans, vilket ni inte verkar ha utifrån din fråga. Då krävs det synnerliga skäl, vilket jag inte anser föreligger i det här fallet.

Sammanfattningsvis skulle jag säga att din kille inte har rätt till hyresrätten om ni skulle gå isär i framtiden eftersom att hyresrätten inte är samboegendom och att synnerliga skäl inte föreligger, vilket gör att han heller inte har rätt att överta bostaden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare