Vad räknas som sambors gemensamma bostad?

Hej! Har en fråga angående sambolagen. Träffade min sambo 2011, 2014 flyttade vi ihop i en villa som min sambo äger till 100 procent dock var jag inte skriven på vår gemensamma adress förrän ca 1 år senare. Anledningen till detta är att min vuxna son bodde i hyresrätten vars kontrakt jag stod för. Min fråga är - Har jag rätt till halva huset vid en eventuell separation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utläser ur din fråga som att din sambo inte ägde huset eller bodde i det innan ni flyttade in där tillsammans.

Vad som menas med sambors gemensamma bostad regleras i 5 § Sambolagen. Där står det i första punkten att bostaden räknas som gemensam om båda samborna eller någon av dem äger tomträtt, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd bostad för samborna. Detta skulle jag vilja påstå är uppfyllt i ert fall, eftersom att jag uppfattar det som att huset införskaffades för att ni båda skulle ha det som en gemensam bostad och att din sambo inte ägde huset förrän du kom in i bilden.

Så utifrån den punkten skulle jag säga att du har rätt till halva bostaden om ni skulle separera, men regeln är väldigt svag. Vid eventuell bodelning måste någon av er sambos begära bodelning, den sker inte automatiskt (8 § SamboL) Det går även att avtala bort viss egendom från bodelningen, så att den helt enkelt inte ingår (9 § SamboL). För detta krävs såklart dock att ni båda är överens.

Jag skulle rekommendera er att skriva ett samboavtal för att se till att du också får ta del av bostaden vid eventuell bodelning, alternativt att ni skickar in en undertecknad handling av er båda till inskrivningsmyndigheten att bostaden är gemensam.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare