Vad räknas som olaga hot?

Hej! Vi har en granne på ca 50 år som är inneboende hos sina föräldrar. Han är alkoholist och missbrukar troligen även andra droger. I perioder uppträder han väldigt hotfullt, slår sönder saker, skriker könsord och svordomar och hotar sina anhöriga. Han har även en villkorlig dom för misshandel av sin systerdotter. För några dagar sedan ringde jag polisen när han kastade ut möbler genom ett fönster på sitt hus och måttade slag mot sina föräldrar. Polisen hämtade honom men han var tillbaka dagen efter eftersom hans föräldrar inte ville anmäla honom för det. Sedan han kom hem har han uppträtt väldigt hotfullt mot mig och min familj eftersom han förstod att det var jag som ringde polisen. Han har bland annat skrikig att "om vi ringer polisen igen så då jävlar" samt "när jag ser honom så ska jag springa". Så fort vi visar oss utanför huset börjar han skrika på oss. Vi vågar inte släppa ut våra barn i trädgården längre och knappt gå ut själva. Kan vi anmäla honom för olaga hot trots att han inte uttalat exakt vad han tänker göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i Brottsbalken(BrB).

Med olaga hot menas ett hot som är av arten att det normalt framkallar fruktan, BrB 4:5. Det krävs inte att man konkret berättar vad man ska göra utan det räcker med att det uttalande som personen i fråga skrikigt normalt sett framkallar fruktan. Det är tydligt att han menar att något otrevligt kommer att drabba er ifall ni ringer polisen alternativt att ni ska vara rädda när ni ser honom. Min bedömning är att detta är att räknas som olaga hot och att ni kan polisanmäla med framgång ifall det kan bevisas att han sagt detta.

För brottet olaga hot behöver du besöka en polisstation eller ringa till polisen. Information gällande detta hittar du här.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare