Vad räknas som olaga hot?

Är det ett hot att säga till nån "det inte som om jag ska gå runt och kni vet du va glöm bara bort vad jag sa" för en viss person som jag känner har sagt så och det var folk om kring och säger dom att han hota med att kniv hugga folk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det ditt exempel eventuellt ger uttryck för är i så fall brottet olaga hot. För att dömas för olaga hot ska hotet omfatta en brottslig gärning. Hotet ska även vara utfärdat på ett sätt om är ägnat att framkalla allvarlig fruktan för den som mottar hotet, eller någon i dennes närhets, säkerhet till dennes person eller egendom enligt 4 kap. 5 § Brottsbalken.

Hot om brottslig gärning
Att personen uttrycker att denne ska "kni- du vet vad" om en person inte beter sig på ett visst sätt får tolkas som att denne ger uttryck för ett hot om att knivhugga den aktuella personen, vilket utgör en brottslig handling. Det är alltså fråga om ett hot om brottslig gärning, även om det inte är helt uttalat i fallet.

Framkalla allvarlig fruktan
Frågan är därför om hotet kan anses vara ägnat att framkalla allvarlig fruktan för personen som har mottagit hotets säkerhet till dennes person i den mån som lagen kräver för att det ska räknas som olaga hot. Här brukar krävas att det är fråga om ett hot som ger uttryck för att brottet faktiskt kommer att utföras. Hotet ska även ha kommit till den hotades kännedom. Vidare brukar sägas att hotet ska vara utformat på ett sätt som normalt räcker för att den hotade ska känna rädsla eller fruktan för det aktuella brottet. I det här fallet ska hotet alltså vara uttryckt på ett sätt som är tillräckligt för att personen som har mottagit hotet ska känna rädsla för dennes personliga säkerhet på grund av hotet. Det görs även en bedömning om hotet anses ha varit allvarligt menat.

Huruvida det kan räknas som ett olaga hot är alltså en bedömningsfråga utifrån varje enskilt fall. Jag kan inte med säkerhet säga att uttalandet kommer att räknas som ett olaga hot, men det finns omständigheter som talar för att det skulle kunna vara fallet. Det avgörande för frågan är sammantaget huruvida hotet är allvarligt menat och om det har framkallat allvarlig fruktan hos den som mottagit hotet.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare