Vad räknas som olaga hot?

Räknas det här exemplet som ett mordhot?

Anna är gift med Kalle.

Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.

Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

Anna: "-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen"

Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.

Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev.

Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det ditt exempel eventuellt ger uttryck för är i så fall brottet olaga hot. För att dömas för olaga hot ska hotet omfatta en brottslig gärning. Hotet ska även vara utfärdat på ett sätt om är ägnat att framkalla allvarlig fruktan för den som mottar hotet, eller någon i dennes närhets, säkerhet till dennes person eller egendom enligt 4 kap. 5 § Brottsbalken.

Hot om brottslig gärning
Att hotet uttrycker att Kalle hade blivit så arg att han "hade slagit ihjäl kärringen" ger uttryck för ett en potentiell mordhandling, vilket är en brottslig handling enligt 3 kap. 1 § Brottsbalken.

Framkalla allvarlig fruktan
Frågan är därför om hotet kan anses vara ägnat att framkalla allvarlig fruktan för Ylvas säkerhet till hennes person i den mån som lagen kräver för att det ska räknas som olaga hot. Här brukar krävas att det är fråga om ett hot som ger uttryck för att brottet faktiskt kommer att utföras. Hotet ska även ha kommit till den hotades kännedom. Vidare brukar sägas att hotet ska vara utformat på ett sätt som normalt räcker för att den hotade ska känna rädsla eller fruktan för det aktuella brottet, alltså i det här fallet ska hotet vara uttryckt på ett sätt som är tillräckligt för att Ylva ska känna rädsla för hennes personliga säkerhet på grund av hotet. Det är även en fråga om hotet varit allvarligt menat. Det är alltså en bedömningsfråga från fall till fall vad som kan anses vara ett hot.

I det här fallet låter det främst som en beskrivning av hur arg Kalle blev. Dessutom ger Ylvas meddelande inte uttryck för att det faktiskt föreligger ett hot om att brottet kommer att realiseras, utan det uttrycks som en sinnesstämning i dåtid för hur han kände då, vilket troligen gör att hotet inte kan anses ge uttryck för en brottslig handling som är allvarligt menad. Även om det är en bedömningsfråga är det därför inte så sannolikt att anmälan om olaga hot skulle vinna framgång.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare