​Vad räknas som olaga förföljelse(stalkning)?

Hej! Jag har ett ex som har förstört mitt liv. Han har sexuellt utnyttjat mig, slagit mig och mina barn och försöker få gemensam/ensam vårdnad om barnen.

Han har alltid struntat i barnen och fokuserat på andra saker. Personen i fråga lider av ett stort sexmissbruk, har diagnoser, är psykiskt sjuk, och har en besatthet av alla sina ex. Jag lyckades ta mig från förhållandet med barnen. Idag försöker han och hans familj kontakta mina ex, mina gamla vänner för att få information om mig och min barndom. Han sprider runt många falska rykten och påstår att jag har begått brott som jag inte har gjort för att idag kunna vinna i vårdnadstvisten (dock har han och hans familj gjort bort sig massor som dom kommer få reda på i rättegången).

Är detta lagligt? Är inte detta stalking? Vad kan man anmäla han och hans familj för? M V H

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i brottsbalken(BrB).

Är det lagligt att sprida falska rykten?

Att påstå att du har pågått ett brott och sprida detta till andra är förtal vilket du bör anmäla(BrB 5:1).

Att mannen och dennes familj kontakter dina närstående kan möjligen vara ofredande om det bedöms som hänsynslöst eller störande agerande, (BrB 4:7).

Är detta stalkning?

Stalkning benämns i lagboken som olaga förföljelse och omfattar av de brott du skriver att du utsatts för ofredande, misshandel samt sexuellt ofredande, (BrB 4:4b). Om det sexuella utnyttjandet var av allvarligare slag omfattas det dock inte i stalkningparagrafen utan betraktas som ett enskilt brott.

Mitt råd är att du anmäler

Jag råder dig att anmäla ovanstående brott till polisen, samt att du dokumenterar alla liknande händelser så att du får så bra bevis som möjligt. Du bör även lägga fram allt detta i vårdnadstvisten, beviskraven för att ett brott har begåtts är lägre i en vårdnadstvist än det är i ett brottmål. För att det ska bli en dom krävs även att det finns tillräcklig bevisning.

Jag hoppas att du känner att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare