Vad räknas som infart/utfart?

Om man inte har staket eller häck mot vägen räknas det som in/utfart från tomten (har en granne som parkerar på vår sida)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nyttjar ni den delen av fastigheten till infart/utfart, får inte grannen parkera där (3 kap. 55 § p. 2 trafikförordningen (1998:1276). Det är sålunda inte fråga om en annan definition, såtillvida att det krävs att man inte har staket/häck för att det ska anses vara utfart. Det räcker med att ni använder den delen av fastigheten som infart/utfart.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare