Vad räknas som heltid?

Hej! Vi diskuterar raster och pauser på en arbetsplats. Vi har två exempel där arbetsgivarna hävdar att båda har heltidstjänst på 40 arbetstimmar per vecka men tiden man måste vara på arbetsplatsen skiljer sig ändå åt trots att lunchrasten och "kafferasterna" är lika långa.

Arbetsgivare 1 har arbetstid 07:00 - 16:00 och 45 minuter lunchrast. Arbetsgivaren har även två "kafferaster" på 15 minuter vardera förlagda 09:00 och 14:00. Arbetsgivare 1 hävdar att den "bjuder" arbetstagarna på 15 minuter rast varje dag.

Arbetsgivare 2 har arbetstider 07:45 - 16:30 och även de 45 minuter lunchrast. Även denna arbetsgivare har två "kafferaster" á 15 minuter vardera.

I exempel 1 är man på arbetsplatsen i totalt 9 h per arbetsdag med 45 minuter lunch medan exempel 2 är man hos i 8:45 h per arbetsdag med 45 minuter lunch.

Vilken av arbetsgivarna är enligt regelboken heltidstjänst á 40 arbetstimmar per vecka?

Lawline svarar

Hej !

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag som säger hur länge heltid ska vara. Arbetstiden får vara som längst 40 timmar varje fyraveckorsperiod (5§ arbetstidslagen). Arbetsgivaren har möjlighet att sätta en kortare arbetstid. Detta framkommer ofta ur kollektivavtalet vilka tider det är som gäller. Kollektivavtalet har rätt att frångå reglerna om 40 h så om det finns ett sådant. Det innebär att båda era arbettider antagligen är enligt lag. (3§ Arbetstidslagen)

Heltid handlar om att du jobbar 100% av överenskommen sysslingsgrad. Ni båda jobbar alltså heltid enligt regelboken.

Hoppas det var svar på din fråga.

Emma AnderssonRådgivare