FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/08/2021

Vad räknas som enskild egendom i en bodelning?

Hej!

Jag och min fd fru står inför bodelning och jag har med anledning av den två frågor som rör enskild egendom.

Jag köpte 2001 en lägenhet till mig själv för 175.000 kr. Vi var alltså inte gifta eller sambos och det fanns heller ingen sådan tanke när jag köpte lägenheten.

Jag lånade av min far till kontantinsatsen (25.000 kr) resterande lånade jag själv i mitt namn.

Min exfru flyttade in 2002 och senare det året sålde jag min lägenhet. Jag gjorde en vinst på 100.000 kr. Delar av dessa pengar investerade jag i den nya lägenheten som jag och min exfru köpte gemensamt. Resterande lån stod vi båda på och även på köpekontraktet.

Vad gäller vid bodelning? Räknas min vinst och investering som enskild egendom? Vi gifte oss under tiden vi bodde i den gemensamma lägenheten.

Min exfru fick ett arv efter sin far när vi var gifta och ägde fastighet ihop. Arvet, 330.000 kr var testamenterat till henne som enskild egendom. Arvet använde vi bla till resor och behandling för barnlöshet. En del av arvet, 80.000kr användes till omläggning av vår fastighets tak, vilket fakturerades oss båda.

Vad gäller här? Vad är enskild egendom vid bodelningen?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

Jag kommer dela upp mitt svar i två delar för ett tydligare och ett mer lättförståeligt svar.

Räknas din vinst och investering i den nya lägenheten som enskild egendom?

För att din vinst och investering i den nya lägenheten ska räknas som enskild egendom så måste det framgå av äktenskapsförordet (se 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken). Ett annat sätt för att du ska ha rätt till hela din vinst och investering är om ni till exempel har skrivit ett skuldebrev. Om det inte är så att det finns ett skuldebrev mellan er eller äktenskapsförord så kommer uträkningen av vad den ena kommer behöva köpa ut den andre för se ut på följande sätt:

Vid bodelning ska först makarnas andelar av boet beräknas, då ska skulderna räknas av från gifträttgodset i så stor mån att skulderna som maken hade innan talan om äktenskapsskillnad täcks (11 kap. 1 § Äktenskapsbalken och 11 kap. 2 § Äktenskapsbalken). Med giftorättsgods menas allt som inte är enskild egendom tack vare exempelvis äktenskapsförord ( 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Det som återstår av makarnas giftorättsgods efter att det har gjorts avdrag för skulderna ska läggas samman och delas lika (11 kap. 3 § Äktenskapsbalken).

Det spelar ingen roll hur stort andel av bostaden maken ägde, det ska fortfarande delas lika om det inte är så att det finns ett skuldebrev eller äktenskapsförord som säger något annat. Det betyder att för att få reda på vad man ska köpa ut den andre för så ska man enligt grunderna i NJA 1975 s 288 först ta marknadsvärdet minus ingångvärdet samt mäklarkostnader. På det beloppet ska man beräkna den latenta skatten. Värdet på bostaden blir marknadsvärdet minus mäklarkostnaderna och den latenta skatten. Därefter ska enligt reglerna i äktenskapsbalken makarnas andelar av bostaden beräknas och sen drar man av den andelen av lånet vardera ansvarar för. Därefter ska det som ni har kvar läggas samman och delas lika.

Vad är enskild egendom vid bodelningen när det gäller arvet som din före detta fru fick?

Enligt 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken gäller att egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda ska räknas som enskild egendom och även det som har trätt istället för den egendomen.

Men enligt NJA 1992 s. 773 gäller att om den enskilda egendomen har sammanblandats med giftorättsgodset räknas det med i bodelningen. Den enskilda egendomen måste alltså ha sammanblandats med giftorättsgodset för att det ska räknas med som giftorättsgods. Det innebär alltså i det här fallet att i och med att ni har använt pengarna för att köpa saker tillsammans och förmodligen hade pengarna i ett gemensamt bankkonto innan ni använde pengarna så har pengarna förlorat sin identitet och de räknas därmed som giftorättsgods.

Är det så att du behöver hjälp med bodelningen rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt påhttp://lawline.se/boka.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare