Vad räknas som egendom?

Vi är gifta och ska skriva äktenskapsförord. Vad räknas som egendom?

Räknas var och ens bankmedel/ bankkonto som egendom?

Vi vill att våra respektive bankmedel / bankkonton ska vara enskild egendom och ej giftorättsgods.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Vad räknas som egendom?

Reglerna kring vad som gäller egendom i äktenskap regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Egendom är ett brett begrepp och omfattar allt som du och din respektive äger, allt du äger är din egendom. Det innebär att era bankmedel räknas som egendom. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är egendom som på grund av ett äktenskapsförord är enskild (7 kap. 2 § första punkten ÄktB). I nuläget är alltså era bankmedel giftorättsgods och eftersom ni inte vill detta behöver ni skriva ett äktenskapsförord där ni förklarar detta. Vill ni ha hjälp att ta fram ett komplett juridiskt äktenskapsförord kan ni använda vår tjänst här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare