FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/05/2018

Vad räknas som boarea respektive biarea för småhus?

Begreppen boyta och biarea är för mig svårt att förstå. Vad är biyta?

Räknas innbyggd altan som biyta? Utealtan är det biyta?

Eller räknas vid husförsäljning inget av detta som biyta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Huvudregel

Som huvudregel uppmäts först byggnadens invändiga mått i varje våningsplan, men eftersom alla utrymmen inte kan nyttjas lika bra delas det sedan upp i boarea och biarea. I en första mätningen ingår allt som finns innanför ytterväggarna. En utvändig altan tycks inte ingå i mätningen als, och är således varken boarea eller biarea.

Undantag

Som undantag som inte ska ingå i boarean räknas utrymmen med en takhöjd under 190cm, samt utrymmen som inte kan nås inifrån via dörr, dörröppning, trappa, permanent stege eller lucka med fällbar stege. Ytterligare undantag gör för garage, pannrum och soprum som kan nås inifrån samt utrymme med begränsad användning, som således räknas som biarea. Som utrymme med begränsad användning räknas utrymme som är inrättat så att möjligheten att använda det under vissa delar av året är begränsad, till exempel inglasad altan.

För vidare läsning se skatteverkets instruktion för mätning av småhus.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare