Vad menas med "uppsägning skall ske skriftligen tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen"?

Lägenhet med tillträde 1 dec, vill säga upp kontraktet, nu, skrevs i sept.

Vad betyder, uppsägning skall ske skriftligen tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i 12 kap Jordbalken, även kallad Hyreslagen.

Inträdesdatumet kommer inte påverka din rätt att säga upp avtalet

Att inträdesdatumet inte infallit än kommer inte påverka din rätt att säga upp hyresavtalet redan nu. Detta Eftersom hyresgäster till bostadsrätter (lägenheter) som huvudregel alltid har rätt att säga upp hyresavtalet med tre månaders uppsägningstid, se 12:5 JB. Denna rätt infaller vid avtalet ingående och påverkas således inte av när inträdesdatumet är satt.

Om du säger upp lägenheten imorgon upphör avtalet att gälla vid månadsskiftet jan- feb

Lydelsen "uppsägning skall ske skriftligen tidigast till månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen" är en återspegling av 12:4 JB. Vad som menas med denna regel är att hyresvärden eller du som hyresgäst har rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Det är alltså det månadsskifte som inträffar närmast efter att tre månader passerat som är avgörande. Detta innebär att om du skulle säga upp hyresavtalet imorgon, den 19 oktober, så skulle hyresavtalet upphöra att gälla vid månadsskiftet januari-februari.

Detta eftersom -->

19 oktober (morgondagens datum och datumet för uppsägning) + 3 månader (pga "tre månader från uppsägningen) + ( pga "månadsskiftet som inträffar efter tre månader) = månadsskiftet jan- feb

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och stort lyckas till i framtiden!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare