FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende19/12/2018

Vad menas med "lovliga ärenden" i jaktlagen (1987:259)?

I paragraf 35 i Jaktlagen (1987:259) står "Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden."

Vad menas med "lovliga ärenden"? Exempel på "lovliga ärenden"?

Med vänlig hälsning

Magnus Johansson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret till din fråga finner vi i lagmotiven till jaktlagen, mer precist i proposition 1986/87:58 (se s.84-85).

Där framgår att med lovliga ärenden anses bland annat färd över annans jaktmark, förutsatt att den egna jaktmarken vilket man har som destination inte kan nås på annat sätt. Ett annat exempel på ett lovligt ärende är att spåra skadeskjutet vilt på annans jaktmark.

I samma lagmotiv kan vi utläsa att ett ärende som däremot inte betraktas som lovligt är att leta efter bortsprungen hund på annans jaktmark.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar, Josef Lindström Habta.

Josef Lindström HabtaRådgivare