FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/09/2021

Vad menas med hjälpmedel som kan förverkas enligt 36 kap. 2 § BrB? Kan en kamera som använts för att filma en misshandel förverkas?

Om en person gör sig skyldig till misshandel mot någon och samtidigt filmar misshandeln med sin kamera, kan kemeran då anses vara ett sådant hjälpmedel som kan förverkas enligt bestämmelsen i 36 kap. 2 § brottsbalken?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 36 kap. 2 § Brottsbalken (BrB) kan egendom som använts som hjälpmedel vid brott "enligt denna balk" förklaras förverkad om det är nödvändigt för att förebygga brott, eller om det annars finns särskilda skäl.

Med hjälpmedel menas enligt ovan nämnda paragraf den definition på begreppet som brottsbalken ställer upp. Enligt 23 kap. 2 § 1st. 2p. BrB kan den som, med uppsåt att utföra eller främja brott, skaffar, tillverkar, lämnar, tar emot, förvarar, transporterar, sammanställer eller tar annan liknande befattning med något som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid brott, dömas för förberedelse till brott.

Här definieras begreppet hjälpmedel som ett föremål som är särskilt ägnat att användas som hjälpmedel vid brott. Föremålet ska vara utformat och ha ett användningsområde som syftar till att utföra ett brott. En kamera kan inte utgöra ett sådant hjälpmedel vid brott och omfattas således inte av den egendom som åsyftas i 36 kap. 2 § BrB.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare