FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/08/2018

Vad menas med att vara misstänkt för olovlig körning?

Hej. Jag är 16 år och blev stannad utan körtkort. Polisen som stannade mig sa att jag är misstänkt för olovlig körning. Vad menas med de? För jag blev ju tagen på bar gärning och jag nekade inte till brott

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Olovlig körning
Olovlig körning utgör ett straffbart brott enligt 3 § Trafikbrottslagen. Om en person kör ett fordon fastän personen inte är berättigad att föra det aktuella fordonet kan brottet olovlig körning aktualiseras. Straffet är vanligen böter, men om brottet är grovt kan straffet bli fängelse upp till sex månader. Brottet anses vara grovt om gärningspersonen tidigare har innehaft körkort som blivit återkallat eller om har det har skett vanemässigt att gärningspersonen kör ett fordon utan att vara berättigad till det.

För din del låter det med andra ord som att du, eftersom du har kört ett fordon utan att ha körkort, har kört olovligt och därför kan förvänta dig böter som påföljd om du blir fälld för brottet.

Oskuldspresumtionen
Anledningen till att du till en början enbart anses misstänkt för olovlig körning, fast du har blivit tagen på bar gärning och inte heller har nekat till brott, beror på att vi i Sverige utgår från oskuldspresumtionen, vilket innebär att du som misstänkt för ett brott har rätt att betraktas som oskyldig till dess att motsatsen har bevisats. Om du ännu inte är dömd ska du alltså behandlas som om du är oskyldig.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare