FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/08/2018

Vad krävs för en internationell efterlysning?

Hej!

Jag undrar om Internationell efterlysning kräver 2 års fängelse i domen för att kunna utfärdas?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det krävs att det handlar om ett brott med minst två års fängelsestraff för att en internationell efterlysning ska utfärdas.

Jag kommer först kort svara på din fråga för att sedan härunder lite mer detaljerat redogöra för vad som gäller kring internationella efterlysningar.

Kort svar: För att man ska kunna efterlysas internationellt krävs att man är häktad i sin frånvaro och för detta krävs att man är sannolikt misstänkt för ett brott med ett fängelsestraff på minst ett år. Svaret är alltså att det räcker att man är sannolikt misstänkt för ett brott med ett års fängelsestraff för att man ska kunna bli efterlyst internationellt.

För att en internationell efterlysning ska utfärdas kräva alltså att personen är häktad i sin frånvaro.

Vad krävs för att en person ska häktas?
Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott med ett års fängelse eller mer får häktas om det finns misstanke om att personen kommer fly, undanröja bevis eller fortsätta begå brott om hen inte häktas, se rättegångsbalken (RB) 24 kap. 1 §. Det är domstolen som avgör om en person ska häktas eller inte, se RB 24 kap. 5 §. Efter att personen begärts häktad är det möjligt att utfärda en efterlysning.

Internationell efterlysning

Om det inte är känt var personen befinner sig skickar åklagaren en arresteringsorder till IPO (enheten för internationellt polissamarbete vid Rikskriminalpolisen) för efterlysning i SIS (Schengen Information System) och Interpol. Efter att IPO efterlyser personen i dessa system kan polisen i andra länder direkt se information om den efterlysta. Om du vill läsa mer om internationella efterlysningar se här och här.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare