Vad krävs för dold samäganderätt?

Hej min sons pappa har avlidit och det är tjafs med hans sambo. Hon har inte begärt bodelning och hävdar nu att det är dolt ägarskap i båtar och verktyg (han hade enskild byggfirma) som hon vill ha hälften av pengarna av vid försäljning. Sonen vet att hon inte betalt hälften vid inköp och hon kan inte uppvisa kvitton. Hon hävdar som sagt dolt ägarskap och vi undrar om vad som gäller? De var sambo och pappan hade fastigheten innan de träffades.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Dold samäganderätt

Om man är sambo eller gift och något köps av en av samborna kan den andra sambon under vissa omständigheter ha dold samäganderätt till egendomen. Kriterierna för dold samäganderätt är följande.

1. Den ene sambon har köpt egendomen i eget namn men för gemensamt bruk.

2. Den andre sambon har bidragit ekonomiskt till förvärvet eller bidragit ekonomiskt på ett annat sätt som möjliggjort förvärvet.

3. Att den ena sambon som framstår för omgivningen som ägare till egendomen insett att den andra sambon bidragit ekonomiskt för att egendomen skulle vara gemensam.

Om dom första två kraven är uppfyllda, det vill säga det är något som båda använde, och den som inte köpt egendomen ändå bidragit ekonomiskt till köpet, så föreligger en presumtion för att det finns en dold samäganderätt. Då måste motparten motbevisa detta. Av din fråga framgår inte om egendomen införskaffats för gemensamt bruk, men du skriver att hon inte kan visa kvitton. För att ha dold samäganderätt måste hon visa både att egendomen var för gemensam användning och att hon bidrog ekonomiskt.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare