FrågaAVTALSRÄTTGåva24/05/2021

Vad krävs för att ta emot pengar i gåva från utlandet?

Hej! Jag har fått en gåva från min moster i Jordanien, jag har fått denna gåva utan motprestation. Jag är svensk medborgare och bor i Sverige. Tänkte använda pengarna för en kontantinsats. Hur kan jag hämta dessa pengar ? Vad finns regler för gåva från privat personer som bor utomlands och är ej svensk medborgare? Vore mycket tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns inga specifika regler för gåvor från privatpersoner som bor utomlands och inte är svenska medborgare. Det krävs således inget utländskt gåvobrev eller annan gåvohandling för att du ska kunna få gåvan.

I Sverige beskattas inte heller gåvor, så länge gåvokriterierna är uppfyllda. Gåvokriterierna är att det skett en förmögenhetsöverföring, att det finns en gåvoavsikt och att överföringen skett frivilligt. I Skatteverkets rättsliga vägledning finns mer information om gåvokriterierna. I din fråga skriver du att du fått gåvan utan motprestation, vilket pekar på att det är en gåva enligt gåvokriterierna.

Din moster skulle kunna överföra pengarna till din bank i Sverige. Banken kommer troligtvis skicka en kontrolluppgift till Skatteverket i det fall att ett större belopp sätts in på ditt konto. Skatteverket kan sen välja att undersöka vad det är för pengar, för att se om pengarna ska beskattas i Sverige. För din del kan det vara bra att ha något slags bevis på att det rör sig om en gåva som inte ska beskattas. Till exempel kan ett gåvobrev eller en annan handling som visar att det är en gåva vara bra att ha, även om det inte krävs enligt lag.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga! Har du någon annan fundering är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare