Vad krävs för att något ska utgöra förtal?

Fråga om förtal. På kattsidor lägger föreningar ut inlägg om att sprida dem i eget syfte om att bli av med katter. I inläggen står det som överskrift "AVLIVNINGSHOT" självfallet för att så många som möjligt skall dela vidare och få skuldkänslor och rädda katterna. Min tanke när förtalsfrågor är mer på tapeten än någonsin är hur detta är rent lagligt. De lämnar ofta ut markägarna i beskrivningarna och att de hotar om att avliva katterna som i sin tur är hörsägen i juridisk mening. Är det verkligen lagligt att lägga ut detta bland tusentals människor och vädjan om att dela vidare med information av markägare där katterna befinner sig. De gör så klart detta i välmening och skapa drama runt katterna så de ska nå folks hjärtan att tycka synd om djuren. Oavsett kan jag endast se att detta är förtal av markägarna och delningen är bland tusentals människor.

Lawline svarar

 Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt, så undrar du om det är förtal att lämna ut information om en viss person (markägare, i detta fall) med påståendet att markägaren hotar att avliva sin katt. Mitt svar kommer därför utgå från denna tolkning.

Brottet förtal innebär att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att i övrigt lämna uppgift som är ägnad att utsätta personen i fråga för andras missaktning (5 kap. 1 § brottsbalken).  Vidare krävs att den nedsättande uppgiften på något sätt sprids. Att påstå att någon hotar om att avliva eller tänker avliva en katt kan naturligtvis anses som att utpeka någon som klandervärd i sitt levnadssätt. Vidare kan man hävda att det skulle kunna vara ägnat att utsätta personen för andras missaktning. Eftersom detta delas på internet - och som du säger även nås av tusentals personer - uppfylls även kravet på spridning. Således kan konstateras att detta mycket sannolikt utgör förtal.

Notera emellertid att förtal är ett brott som kräver enskilt åtal. Det är den som utsatts för brottet som måste väcka åtal. Åklagaren alltså inte att väcka åtal (5 kap. 5 § brottsbalken). Om den som utsatts för förtal vill väcka åtal måste denne således göra detta på egen hand.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare