FrågaAVTALSRÄTTGåva23/09/2019

Vad krävs för att gåvobrev ska vara giltigt?

Hade ställt upp än gåvabrev till mina svärföräldrar. 80% från bostad.

Men vi hade 2 vittnen och dom skrev efterhand på brevet. Dom sa inte min svärföräldrarna skrev under.

Är gåvabrevet olagligt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt sätt så är gåvor enbart giltiga först när de kommit i mottagarens besittning. Med just andelar (även s.k ideella andelar) så är inte detta fysiskt möjligt därför kan man då som ni gjort skriva ett gåvobrev. För själva gåvobrevet finns det inga formkrav, det kan se ut precis hur som helst och behöver inte styrkas av två vittnen. Själva gåvan däremot anses inte fullbordad förens detta gåvobrev sedan i sin tur kommit i mottagarens besittning. Om tanken är att svärföräldrarna också ska skriva under överlåtelsen så skulle det vara lämpligare att betrakta ert kontrakt som ett avtal, således får ju själva avtalet juridisk verkan utan att ni behöver iaktta formkraven i gåvolagen.

Som svar på din fråga så är gåvobrevet inte olagligt, men det är inte förens det kommer i mottagarens händer som det får juridisk verkan. Utifrån vad som framkommer av din fråga kan jag inte svara på huruvida själva gåvan faktiskt är juridiskt sett fullbordad.

Samtliga resonemang utgår från 1 § Gåvolagen.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare