Vad krävs för att få registrera en logotyp?

Hej! Min fråga är, är det ok att använda en apa som logotyp och namnen också, och mitt marknadsområde är för rök?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstod inte riktigt vad namnet skulle vara och bortser därför från det.

Är det okej att ha en apa som logotyp?
Det beror på, det är varumärkeslagen som reglerar vad som krävs för att ett varumärke ska få registreras. Du kan ansöka om att få ditt varumärke registrerat på www.prv.se.

Ett varumärke ska vara unikt och får inte registreras om det (se 2 kapitlet 7 § varumärkeslagen):

1. strider mot lag eller annan författning eller mot goda seder eller allmän ordning,

2. är ägnat att vilseleda allmänheten i fråga om varans eller tjänstens art, kvalitet, geografiska ursprung eller någon annan omständighet,

3. utan tillstånd innehåller en sådan statlig eller internationell beteckning eller ett sådant kommunalt vapen som enligt lag eller annan författning inte får användas obehörigen som varumärke, eller något som lätt kan förväxlas med en sådan beteckning eller ett sådant vapen, eller

4. utan tillstånd innehåller ett sådant kännetecken som enligt lagen (2014:812) om skydd för kännetecken i den internationella humanitära rätten inte får användas obehörigen som varumärke, eller något som kan förväxlas med ett sådant kännetecken.

Ett varumärke får inte heller registreras om det (se 2 kapitlet 8 § varumärkeslagen):

1. är identiskt med ett äldre varukännetecken för varor eller tjänster av samma slag,

2. är identiskt med eller liknar ett äldre varukännetecken för varor eller tjänster av samma eller liknande slag, om det finns en risk för förväxling, inbegripet risken för att användningen av varumärket leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan den som använder varumärket och innehavaren av varukännetecknet,

3. är identiskt med eller liknar ett äldre varukännetecken som är känt inom en betydande del av omsättningskretsen, och användningen av varumärket skulle dra otillbörlig fördel av eller utan skälig anledning vara till skada för varukännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende, eller

4. kan förväxlas med ett kännetecken som användes här i landet eller i utlandet av någon annan vid tidpunkten för ansökan och som fortfarande används, om sökanden var i ond tro vid tidpunkten för ansökan.

Vad behöver du göra?
Du behöver undersöka om din logotyp är unik och inte strider mot någon av ovan punkter, sedan behöver du ansöka om registrering på www.prv.se. Vill du ha hjälp med detta kan du anlita en jurist här.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare