Vad krävs för att få arbeta i Sverige?

Hej

jag äger två företag i Sverige och är nybliven änka. Jag skulle behöva att min bror och min systerson som bor i Chile skulle komma och arbeta med mig i företaget. Jag har endast en dotter som inte intresserar sig i företaget.

Jag vill att min bror och min systerson kommer då jag behöver deras stöd i företaget. ( jag vill inte anställa någon annan) Jag kan anställa båda utan några problem. Min företag har cirka 100 anställda

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida din bror och systerson kan arbeta i Sverige. Eftersom din bror och systerson kommer ifrån ett land utanför EU krävs i regel ett arbetstillstånd för att de ska få arbeta i Sverige.

Undantagen från kravet på arbetstillstånd är om de:
- har permanent uppehållstillstånd i Sverige,
- är studenter med ett uppehållstillstånd för studier på högskolenivå i Sverige,
- är gästforskare som beviljats särskilt uppehållstillstånd för forskning i Sverige, eller
- är asylsökanden och är undantagna från kravet på arbetstillstånd

Om ingen av dessa förutsättningar föreligger behöver alltså din bror och systerson ha arbetstillstånd för att få arbeta i Sverige. Huvudregeln är att man måste ansöka om arbetstillstånd och få det beviljat innan man reser in i Sverige. (6 kap. 4 § Utlänningslagen) För att få arbetstillstånd måste de ha fått ett erbjudande om anställning i Sverige vilket de får av dig. Det krävs dock att du som arbetsgivare utannonserar tjänsterna i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst 10 dagar innan anställningserbjudandet skapades. (6 kap. 2 § 2st Utlänningslagen) Du måste alltså annonsera ut tjänsterna så att alla bosatta i Sverige, EU/EES och Schweiz ges möjlighet att söka jobben. Det gör du genom att annonsera i minst 10 dagar på Arbetsförmedlingens platsbank, se HÄR. Du skapar sedan anställningserbjudande för din bror och systerson på Migrationsverkets hemsida, se HÄR. (6 kap. 5 § Utlänningslagen) För att arbetstillstånd ska beviljas krävs att anställningen gör det möjligt för dem att försörja sig och att lönen, försäkringsskyddet och övriga anställningsvillkor inte är sämre än de villkor som följer av svenska kollektivavtal eller praxis inom yrket eller branschen. (6 kap. 2 § Utlänningslagen)

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare