FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/05/2020

Vad krävs för att få äganderätt över en hund?

Hej! Jag och mitt ex köpte en hund tillsammans för ca 3,5 år sedan och jag har en liten fundering som jag hoppas jag kan få hjälp med. Mitt ex betalade hunden vid själva köpet men efter det har jag betalat för nästan allt som försäkring, mat, leksaker osv och när vi gjorde slut för 1,5 år sedan har jag haft honom hos mig ca 90% av tiden och fortfarande betalat allt. Vi är inte helt sams om hur vi ska ta hand om hunden då han är sjukskriven och själv sagt att han inte orkar ha hunden så mycket och inte orkar gå ut med honom och ta hand om pälsvård, klippning av klor osv så allt det tar jag hand om. Han verkar även inte ha råd att hjälpa till att betala något för honom vilken jag är okej med så länge jag har hunden till största del. Nu vill jag ta över hunden helt men vet inte hur jag ska tänka om jag måste köpa ut honom eller om jag har rätt att bara ta honom? Jag är nästan helt säker på att mitt ex inte vill att jag tar över honom helt så därför vill jag veta om jag har rätt att göra det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du önskar att få hunden som din egendom och du undrar om dina insatser med hunden ensamt kan anses utgöra grund för att man rättsligt ska betrakta hunden som din.

Din fråga regleras i allmänna rättsgrundsatser om äganderätt.

Vem äger hunden i lagens mening?

Inledningsvis kan konstateras att en hund är en lös sak inom juridiken. Inom svensk rätt arbetar man med begreppet "vem har bäst rätt till lös sak?". Med bäst rätt förstås att den som har något inte behöver oroa sig för att någon annan kan göra ett giltigt anspråk på den saken. Man talar alltså inte om att man "äger" något utan det handlar om att man har något som ingen annan har rätt till.

Framförallt kan man säga att den som betalat för något och har egendomen i sin besittning (Exempelvis fysiskt kan hålla i saken) antas (presumeras) ha bäst rätt till en lös sak. Det kan även ske genom att man registrerar sitt ägande hos någon myndighet eller liknande. Som jag förstår det har ditt ex betalt för hunden och jag utgår från att han registrerat den på sitt namn i hundregistret. Således är det juridiskt att betrakta som hans egendom.

En hund ska vara registrerade i jordbruksverkets hundregister med bland annat ägare. För att en giltig överlåtelse av hunden ska ske måste du bli inskriven hos jordbruksverket som ägare.

Den som olovligen befattar sig med annans egendom, exempelvis tar egendom som tillhör annan, kan göra sig skyldig till brottet olovligt förfogande enligt 10 kapitlet 4 § brottsbalken. För att undvika detta måste du alltså se till att du har äganderätt över hunden innan du gör något med hunden utan ditt ex godkännande.

Slutsats

Tyvärr räcker det alltså inte att du bär de flesta kostnaderna för hunden eller tar hand om den i allmänhet. För att du ska ha rätt att förfoga över hunden så som du önskar måste ett ägarbyte ske. Detta sker lämpligast genom registrering hos jordbruksverket tillsammans med ditt ex godkännande.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare