Vad krävs för att få äga en bil i Sverige?

Kan jag som Amerikansk medborgare aga bil I Sverige

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

För att du som privatperson ska kunna äga en svenskregistrerad bil i Sverige krävs att du skrivs in som ägare i vägtrafiksregistret hos Transportstyrelsen. För att detta ska kunna göras behöver du ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer. Har du varken svenskt personnummer eller samordningsnummer så kan Transportstyrelsen hjälpa dig med att få ett samordningsnummer från Skatteverket. Du behöver inte ha körkort för att äga bilen men både körkort och trafikförsäkring krävs när du väl ska köra den.

Om du är intresserad kan du läsa mer på Transportstyrelsens hemsida här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare